fbpx

Moe wakker worden, hoe komt het en wat kun je eraan doen?

Elke twee weken blogt brain balance expert Charlotte Labee voor wendyonline.nl over de werking van onze hersenen. Dit keer: Moe wakker worden? Hoe komt het en wat kun je eraan doen.

Moe wakker worden is een probleem dat veel mensen tegenwoordig hebben. Het is inmiddels zo normaal, dat we bijna vergeten hoe het is om vol energie en levenslust uit bed te springen. Dit gevoel ervaren we hooguit nog op vakantie. Maar geloof mij: het is zeker niet normaal om bijna altijd moe wakker te worden. En gezond is het al helemaal niet.

Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen om deze situatie om te keren en je natuurlijke energiebalans weer te herstellen. Daarvoor moet je een belangrijke veroorzaker kennen van je vermoeidheid: Chronische stress.

Chronische stress en cortisol

Chronische stress hebben we tegenwoordig allemaal en dat is een kwalijke zaak. Stress is in je brein namelijk een signaal van dreigend gevaar. Als dat signaal blijft aanhouden, is de stress chronisch. In onze huidige maatschappij is veel stress dan ook chronisch van aard. Denk aan de terugkerende deadlines op je werk, de uitlopende verbouwing van je huis, de financiële moeilijkheden in je bedrijf of de vervelende conflicten in je relatie.

Dreigend gevaar ligt, in wat voor vorm dan ook, altijd op de loer. Je brein doet dan hetzelfde als in geval van acute stress: het maakt zich klaar om te vechten of te vluchten en verhoogt de aanmaak van het stress hormoon cortisol. Ook maken de bijnieren extra adrenaline en noradrenaline aan.

In tijden van chronische stress maken we meer cortisol aan, dat kan problemen opleveren. Onder meer dus dat je slechter gaat slapen of moe wakker wordt.

In ontspannen toestand is je cortisolspiegel hoog in de ochtend en neemt deze gedurende de dag af. Bij chronische stress blijft cortisol de hele dag pieken. Hierdoor ervaar je een of meer van de volgende symptomen:

  • Vermoeidheid
  • Duizeligheid
  • Darmproblemen
  • Maagproblemen
  • Moe wakker worden
  • Hoge bloeddruk
  • Migraine aanvallen
  • Angst en depressieve gevoelens

Waarom word ik heel moe wakker?

Omdat je immuunsysteem een van de belangrijkste functies in je lichaam is, krijgt het voorrang bij de toewijzing van energie. Hierdoor ontstaan er bij chronische stress,  chronische laaggradige ontstekingen en daardoor energietekorten in de hersenen en spieren.

Laaggradige ontstekingen ontstaan door een ongezonde leefstijl en een brein wat uit balans is.  Onderzoeken laten zien dat leefstijlfactoren als chronische stress, slecht slapen, suikerrijk eten, verzadigd vet, bewerkte voeding en roken de kans op laaggradige ontstekingen vergroten. Laten dat nu net alle items zijn die je hersengezondheid in gevaar kunnen brengen.

Je immuunsysteem detecteert deze bedreigingen voor je gezondheid en activeert zichzelf om je te beschermen. Maar omdat je ongezond blijft leven, verdwijnen de bedreigingen niet en blijft je immuunsysteem continu actief.

Altijd moe wakker worden: de oplossing

Chronische stress en laaggradige ontsteking hebben iets gemeen: ze belasten je hersenen. Altijd moe wakker worden is dan ook vooral een symptoom van een overbelast brein.

Zodra jij je hersenen geeft wat ze nodig hebben en je hersenbalans herstelt, zullen de genoemde klachten en symptomen automatisch verdwijnen.

De belangrijkste tips zet ik hieronder nog eens voor je op een rijtje:

1). EET BRAIN FOOD

Brain Food voedt je brein, herstelt je breinbalans en helpt je hersenen daarmee om beter te functioneren. Kies voor gevarieerde, onbewerkte en ontstekingsremmende voeding zoals vette vis, noten en groene bladgroenten. Hiermee belast je ook je spijsvertering en darmen minder, die in je lichaam als een tweede brein fungeren.

2). BLIJF BEWEGEN

Als je ’s ochtends moe wakker wordt, heb je meestal geen zin of kracht om ook nog eens te gaan bewegen. Terwijl dat juist is wat je zou moeten doen. Bewegen werkt ontstekingsremmend en stressverlagend en al helemaal als je het buiten in de groene natuur doet. Probeer dagelijks minimaal twee keer een half uur te bewegen en merk hoe je energiepeil steeds meer toeneemt.

3). SLAAP EN ONTSPAN VOLDOENDE

Altijd moe wakker worden heeft vaak te maken met een gebrek aan kwalitatief goede slaap. Dat komt in veel gevallen door stress, waardoor het niet lukt om je voor het slapen gaan echt goed te ontspannen. Ruim daarom meer tijd voor ontspanning in, bijvoorbeeld in de vorm van yoga of meditatie. Je zult merken dat je hierdoor een stuk beter slaapt en uitgeruster wakker wordt.

Nooit meer moe wakker worden?

Natuurlijk zijn er nog meer zaken die een rol spelen bij je energieverdeling en hoe je je voelt als je ’s ochtends wakker wordt.

Ben je klaar met een overactief stress hormoon cortisol en wil je af van klachten als spierpijn, hoofdpijn, chronische vermoeidheid of zelfs burn-out?

Lees dan mijn boek over Brain Balance of neem deel aan het eenmalige jaarprogramma Update je hersenen met Brain Balance. In dit programma leer jij je hersenen en leven structureel te veranderen, waardoor je je energieker voelt dan ooit. Gun je brein wat het nodig heeft en moe wakker worden behoort definitief tot het verleden.

Wil je meer lezen over de werking van ons brein en dagelijks tips ontvangen? Volg Charlotte Labee op haar Instagram waar ze dagelijks een dosis inspiratie weggeeft.

View this post on Instagram

Slaap is iets wat ik zooo fijn vind! Vroeger was mijn motto hoe korter hoe beter, zonde van je tijd! Wat verander je dan hè als je ouder wordt. Herken jij dit ook? Dat je andere dingen in t leven gaat waarderen? ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Toch geeft ruim 62% van de Nederlanders aan hun slaapkwaliteit niet goed te vinden, onrustig, te moe wakker worden, vaak wakker gedurende de nacht. En daardoor hebben veel mensen te maken met lage energie, maar niet alleen onze energie heeft eronder te lijden, ook onze hersenen lijden aan slaaptekort. We hebben namelijk 4 fases in onze slaap die we alle 4 nodig hebben. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Deze fases zijn ook wel de herstelfases voor onze hersenen, waarbij de 4e fase REM slaap, de belangrijkste is voor ons brein. REM staat voor Rapid Eye Movement, deze fase hebben we zo’n 4 a 5x per nacht en duurt gemiddeld 20 minuten. Wanneer we fases doorbreken of overslaan door slaaptekort of wakker liggen, krijgen je hersenen niet de kans goed te herstellen en start je de dag erna eigenlijk al met 0-3 achter… dit willen we niet. Een keer een nacht kan geen kwaad maar chronisch slaaptekort kan voor mentale klachten zorgen, denk aan korter lontje, minder aandacht, maar ook depressiviteit en burn-out kunnen getriggerd worden door slaaptekort. Kortom slaap is gewoon super belangrijk! Hoe gaat t met jouw slaap? In mijn podcast serie staat een aflevering over slaap met daarin handige adviezen en tips! ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ #slaap #mindset #stress #ontspannen #stressvrij #personalgrowth #persoonlijkeontwikkeling #geluk #geluksquote #lifequote #mindfulness #brainbalance #voeding #gezondeten #burn-out #burnout #masteryourmindset #happy #happylife #goldengrowth

A post shared by Charlotte Labee (@charlottelabee) on

Lees ook:

Wendy-expert Charlotte Labee: ‘Hoe jouw angst de hersenen van jouw kind beinvloedt’

Charlotte Labee: ‘Ik zou binnen twee maanden in een rolstoel zitten’

 

(Visited 6.572 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief