Hoe je beter met tijd omgaat

Hoe je beter met je tijd omgaat

Druk, druk, druk. Is er iemand die niet iedere dag last heeft van dat gevoel? In het weekend denken we er misschien minder aan. Toch is het vaak moeilijk ontspannen, wetende dat er de volgende dag weer een lange to do-lijst op ons wacht. Goed met tijd omgaan? Wij hebben tips!

Het vervelende gevoel dat bij drukte komt kijken, wordt veroorzaakt door het gevoel dat je daarbij krijgt: het gevoel dat je de dingen niet zelf in de hand hebt. Dat je als het ware wordt geleefd. Door handiger te leren omgaan met je tijd, houd je niet alleen tijd over, maar raak je ook dat nare gevoel kwijt. Per slot van rekening ben je heel bewust bezig met je planning en houd je de touwtjes in eigen handen!

Kostbaar bezit

Tijd is in de Westerse wereld misschien wel één van de kostbaarste bezitten die we hebben: het gaat snel voorbij en hoeveel we tegenwoordig ook kunnen, we kunnen geen seconde verdubbelen. Zorg dus dat je bewust omgaat met je tijd. Dat betekent misschien wel dat je iets minder tijd moet gaan doorbrengen op bijvoorbeeld Facebook. Komt dat bekend voor? Voor vele vast wel!

Als we slim en efficiënt met tijd omgaan houd je waarschijnlijk zelfs meer tijd over voor leuke dingen. In ieder geval zal je daar voortaan meer van genieten: dankzij je goed georganiseerde agenda hoef je je immers nooit meer schuldig te voelen over je productiviteit.

Tips

Een heel stel handige timemanagement-tips op een rij:

  • Hoeveel je ook te doen hebt, multitasken is een mythe. Houd je volledige aandacht bij één onderwerp, dan krijg je veel meer gedaan.
  • Zorg dat je zo snel mogelijk kunt werken: geef je spullen vaste plekken, maak documentsjablonen aan en leer sneltoetscombinaties.
  • Maak een to do-lijst van kleine, simpele taken die je (digitaal) kunt doen als je ergens wacht: bijvoorbeeld in de wachtkamer van de tandarts of op een treinstation. Belletjes kun je daarnaast bij uitstek plannen tijdens een autorit.
  • Houd bij hoeveel tijd je waaraan besteedt. Zo krijg je inzicht in waar wat te winnen valt. Je zult zien hoeveel tijd wel niet verloren gaan aan vrij zinloze dingen die niet eens heel leuk zijn of iets opleveren.
  • Werk met kleuren in je agenda voor een beter overzicht.
  • Iedere minuut kun je maar een keer ‘uitgeven’. Wees kritisch: doe je liever het één of het ander? Kijk naar wat je wilt bereiken en stel prioriteiten.
  • Rond taken zoveel mogelijk direct af: op een later moment afmaken kost alleen maar meer energie en tijd omdat je er dan opnieuw in moet komen.
  • Accepteer dat je iets soms niet direct kunt oplossen en leg het even weg. Slaap er een nachtje over: de volgende dag weet je ineens de oplossing, zonder dat het je al teveel extra tijd heeft gekost.
  • Leer ‘nee’ zeggen: tegen extra werk dat je er niet bij kunt hebben, tegen collega’s die je maar blijven lastigvallen, enzovoort.
  • Schrijf ideeën en gedachten van je af, dat geeft rust. Zorg bijvoorbeeld voor een notitieblokje naast je bed.
  • Als allerlaatst: pak je rust. Zorg aan de andere kant dat je zo nu en dan een lummel-uurtje of –middag plant, waarin je he-le-maal niets hoeft. Dat haalt de druk van de ketel wanneer je het druk hebt.

Rianne Koene is werkcoach bij Start People en dé ervaringsdeskundige in Nederland op het gebied van werk en geluk op de werkvloer.