fbpx

Selfcare Sunday: hoe haal je het maximale uit je saunadag?

Wellness is al zo oud als de weg naar Rome, maar ergens onderweg zijn we vergeten daar tijd voor vrij te maken. Gezonde voeding, voldoende nachtrust en regelmatig bewegen, is goed voor de gezondheid. Regelmatig even écht ontspannen tijdens een dagje wellness is dat eveneens. Maar, hoe haal je het maximale uit je saunadag?

Af en toe even tijd voor jezelf, echt even offline gaan en de batterij weer helemaal opladen zodat je daarna het vaak hectische leven van alledag weer aan kan. Door meer aandacht te geven aan rust en ontspanning, ben je energiek en kun je weer volop genieten van het leven. Dankzij sauna.nl is een dagje wellness weer een essentieel onderdeel voor een gezond en gelukkig leven.

Tips:

  • Kleding
    Niet iedereen voelt zich in een sauna op zijn gemak zonder badkleding. Heb je daar geen probleem mee? Doe je kleding dan zeker uit, want dat is hygiënischer en aangenamer. Bij een sauna is het de bedoeling dat je alle afvalstoffen uit je lichaam zweet. Badkleding sluit je poriën alleen maar af, waardoor je zweet geen uitweg kan vinden.
  • Hygiëne
    Er zijn een aantal (on)geschreven regels wat betreft hygiëne. Zit altijd op je handdoek en was jezelf voordat je de sauna in gaat.
  • Luister naar je lichaam en verzorg het goed
    Het is belangrijk om te luisteren naar je lichaam en uit de sauna te stappen wanneer je jezelf niet goed voelt. Daarnaast is het ontzettend belangrijk om tijdens je dagje wellness goed te blijven eten en drinken. Vermijd alcohol.
  • Bouw het op
    Je lichaam moet wennen aan de extreme hitte. Ga daarom niet meteen in de warmste sauna zitten, maar bouw het op. Vooral wanneer je voor het eerst gaat, is het belangrijk om niet meteen op het hoogste bankje te zitten.

Stappenplan

1. Douchen
Voor de hygiëne is het belangrijk om jezelf goed te wassen voordat je in een sauna stapt. Doe dit ook als je thuis al gedoucht hebt. Met een lauwwarme douche bereid je jezelf voor op de sauna; je kan wennen aan de temperatuur én je poriën gaan alvast openstaan. Droog jezelf hierna goed af, want warme lucht heeft meer effect op een droge huid!

2. Voetenbadje
Het lijkt een onbelangrijke stap, maar het nemen van een warm voetenbadje is cruciaal tijdens de voorbereiding. Hierdoor komt je bloedcirculatie op gang met als gevolg dat je haarvaten verwijden en je lichaam went aan de warmte. Doe dit vijf à tien minuten.

3. De sauna
Nadat je klaar bent met het voorbereiden van je lichaam, is het tijd voor the real deal: lekker zweten in de sauna! Begin met de minst hete sauna, want dan went je lichaam aan de hitte en kan het makkelijker ontspannen. Bij de meeste sauna’s staat aangegeven hoelang je er maximaal in mag zitten. Dit is vaak rond de vijftien minuten.

4. Afkoelen
Een belangrijk onderdeel na de sauna is het afkoelen. Het is niet alleen heel lekker, maar ook cruciaal voor je lichaam, omdat de warmte weg moet. Afkoelen zorgt voor een ontspannen gevoel, het laat je lichaam stoppen met zweten en het is goed voor je bloedsomloop. Ook dit moet je langzaam opbouwen. Je kunt dit doen door eerst in de buitenlucht een rondje te wandelen en daarna in het dompelbad te springen of een koude douche te nemen. Let hierbij goed op je ademhaling en doe dit ongeveer vijf à tien minuten.

5. Opwarmen
Hierna moet de warmtehuishouding van je lichaam weer op peil komen. Dit doe je het beste met een warm voetenbadje of door rustig te zwemmen in een verwarmd zwembad. Zweet je hierbij? Dan is je lichaam nog te warm en moet het nog even afkoelen.

6. Uitrusten
Al die temperatuurverschillen en dat vele zweten, vragen veel van je lichaam. Geef je lichaam daarom twintig minuten om even uit te rusten. Je kan ervoor kiezen om even wat te eten, te bubbelen in het bubbelbad of te liggen op een ligbed. Hierna ben je weer ready voor een nieuwe saunaronde!

7. Sluit af met een koude douche
Om het effect van de sauna te behouden, is het belangrijk om koud af te douchen. Wanneer je afsluit met een warme douche, wordt je lichaam weer warm en ga je nazweten in je kleding. Dat is niet de bedoeling. Daarnaast ga je na een koude douche ontspannener naar huis.

Ontdek sauna.nl

Iedereen ontspanning bieden en wellness onderdeel maken van een gezonde manier van leven, dat is het doel van sauna.nl. Op de website vind je exclusieve acties bij de mooiste wellnessresorts. Het staat boordevol tips over een dagje sauna, geeft je inspiratie en informatie. Zo kan je goed voorbereid en zonder stress genieten van een dagje ontspanning bij de mooiste wellnessresorts. Het aanbod variëert van een saunaentree tot een luxe wellnessarrangement. Bij sauna.nl vind je de beste acties in één klik!

Op sauna.nl koop je nu een dagentree bij je favoriete wellnessresort met maar liefst 40% korting*!

*Deze actie loopt t/m 30 november 2022. De tickets zijn geldig t/m 31 maart 2023. M.u.v. Thermen Barendrecht, hier geldt 20% korting.



WENDY Herfst Special

Leven in liefde


Met o.a. interviews met Najib Amhali, Elle van Rijn en Mirella van Markus en hun partners over de liefde!



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF