fbpx

Elly ging met haar peuter van 3 op reis door Australië en Nieuw-Zeeland: ‘Het eerlijke verhaal zit anders in elkaar dan zo’n perfect Instagram plaatje’

Elly Molenaar en haar vriend Richard hielden altijd al van reizen, en dat stopte niet toen hun dochter werd geboren. Ze besloten een half jaar op reis te gaan door Australië en Nieuw-Zeeland met de camper. Én dat bracht heel wat avonturen met zich mee. Ze maakten een prachtige reis, maar leerden ook hun verwachtingen bij te stellen. ‘Als Nika een driftbui had, moesten we wachten tot deze voorbij was.’

‘Richard en ik hebben elkaar leren kennen tijdens een reis naar Cuba. Beiden hielden we toen al van reizen. Voor de geboorte van Nika gingen we de hele wereld over, tot we op het punt kwamen om zwanger te worden. Dit ging niet vanzelf. We spraken af om een wereldreis te maken met z’n tweeën als het niet lukte, als een soort troost. Toch werden we zwanger. Maar daarmee verdween onze andere grote droom niet. Deze werd door de jaren heen alleen maar groter. Van kennissen hoorde ik verhalen van reizen met een kind van drie. Toen het zover was, dachten we: het is nu of nooit.’

Eerste verre reis

‘Van tevoren wisten we niet wat we konden verwachten. Nika is een eigenzinnig meisje met een eigen wil, die niet altijd strookt met die van ons. Voor de reis gingen we naar Tenerife, Oostenrijk, Duitsland en Italië. Maar dat was niks in vergelijking met wat we van plan waren. Een half jaar weg uit Nederland. We hadden een begin- en een eindpunt, met als eerste bestemming: Auckland. Daar stond onze camper klaar. Voor Nika hadden we een slaaptentje mee voor in de camper. Zij sliep voorin, en wij achterin. Ik was bang dat we te veel op elkaars lip zouden zitten. Maar niets was minder waar. Doordat we geen zorgen hadden, was de sfeer heel ontspannen. En als Nika een driftbui had, mocht dat er ook zijn.’

Avonturen met een dondersteen

‘Mijn vriend en ik houden van hiken. Tijdens de reis zagen we dit ook door de ogen van ons kind. Je ziet andere dingen, en spreekt mensen die je anders niet zou spreken. Sommige momenten waren grappig, op andere momenten heb ik mij zwaar gefrustreerd gevoeld. Zoals bij de wandeling die turtle view heet. Het was een wandeling van nog geen 700 meter naar een punt waar je schildpadden kon zien. Na een paar meter lopen begon ze al: ”Ik ben moe, ik wil niet lopen.” In eerste instantie tilde ik haar nog op, maar ik had bijna een schouderblessure van al het tillen. Ze wilde geen stap meer verzetten. Terwijl ze de dag daarvoor de glijbaan bij de camping nog 85 keer op en af was geweest. Er was maar één oplossing. Om de beurt gingen we naar het punt, en één van ons bleef bij Nika. Dit alles werd een stuk gemakkelijker toen we een rugdrager kochten.’

Westerse wereld

‘Het was een bewuste keuze om naar een ver westers land te gaan. Een jaar daarvoor kreeg Nika keelontsteking tijdens een vakantie in Oostenrijk. We wilden niet met haar naar een medicijnman in India moeten. Nieuw-Zeeland heeft daarnaast een prachtige natuur. Bijvoorbeeld het Mount Cook National Park, waar de hoogste berg staat. Ook Australië was mooi, vooral de momenten dat we met z’n drieën op de witte stranden zaten, zal ik niet snel vergeten.’

Grootste tip

‘Deze tip heb je zeker nodig als je met een peuter op vakantie gaat; stel je verwachtingen bij. Je kunt plannen wat je wilt, maar als je kind net een driftbui heeft, werkt dat niet. Bij een nationaal park waar je emoes kon spotten, begon Nika te schreeuwen. Dus we hebben geen emoe gezien… Maar er zijn ook zoveel mooie momenten om van te genieten. Alle momenten van de reis heb ik opgeschreven in het boek ‘Droomreis met een dondersteen’. Ik heb het zo eerlijk mogelijk geschreven, om niet alleen het perfecte Instagram plaatje te laten zien. Ik hoefde niks te overdrijven, want Nika maakte de situatie toch grappig. Inmiddels is ze wat ouder en als ik haar de verhalen voorlees, is ze aan het schaterlachen en zegt ze: “Wat ben ik toch een dondersteentje”. Deze zomer gaan we wandelen met een ezel door Frankrijk, om haar te motiveren meer te wandelen. Ik ben benieuwd wat dat avontuur ons gaat brengen.’

op reis door Australië

Zomerspecial van WENDY

De nieuwe extra dikke zomerspecial van WENDY met als thema ‘Zomer op een eiland’ ligt nu in de winkel.  Een feestje om te maken en een feest om te lezen! We waren op de mooiste Nederlandse eilanden voor eilandinterviews met Noortje Herlaar, Edsilia Rombley en Tooske Ragas, reisden af naar Mallorca om binnenkijkers te maken bij Michael en Cindy Pilarczyk en drie andere Nederlanders die op Mallorca wonen en verzamelden de beste eilandtips voor de mooiste eilanden, met onder andere tips voor Curaçao, Kos en Bonaire. Natuurlijk ontbreekt ook Wendy’s lievelingseiland Ibiza niet in dit zomernummer. Daarbij geven we een gratis cursus Spaans weg zodat je deze zomer uit de voeten kunt op je Spaanse eiland, schreef bestsellerauteur Marion Pauw een zinderend zomerverhaal over seks na je vijftigste en vind je in dit nummer de grote zomerhoroscoop. Je koopt de nieuwe zomerspecial van WENDY vanaf nu in de winkel of in onze online shop.

‘Droomreis met een dondersteen’ is uitgegeven bij Uitgeverij Zout en voor 21,50 te koop via deze link.

WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!

Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.