Het is je vast niet ontgaan dat een deel van de Amerikaanse bevolking hun Nike schoenen en sokken in de fik heeft gestoken. Ze zijn boos dat de voormalig American Football-speler, Colin Kaepernick, het gezicht is in de nieuwe reclamecampagne van Nike.
‘Take a knee’ protest
Colin Kaepernick was de eerste speler in de American Football League die knielde tijdens het volkslied. Hij deed dit om een statement te maken tegen discriminatie en buitensporig politiegeweld in de VS, tegen vooral Afro-Amerikanen. Zijn actie ’take a knee’ is daarna ook vaak overgenomen door andere topsporters. Het maakte hem voor een deel een icoon, maar een heel groot ander deel van de Amerikaanse bevolking moet niks meer van hem hebben. Deze actie in 2016 maakte helaas wel een einde aan zijn topsport carrière.
https://www.instagram.com/p/BnRoVQTlFK9/?utm_source=ig_web_copy_link
Nieuw gezicht
In 2016 kreeg de 30-jarige topsporter al veel narigheid over zich heen en nu wéér, terwijl de boodschap van deze reclame zo ontzettend mooi is. Geen droom is gek genoeg, droom groots. In de reclame komen teksten naar voren als: ‘Probeer niet de beste te zijn in hardlopen op school, of de snelste in de wereld. Wordt de snelste ooit.’
De tekst die nog het meest op Colin zélf van toepassing is, is: ‘Geloof ergens in, ook al betekent het dat je er alles voor moet opofferen.’
Bekijk de veelbesproken reclame hier:
https://www.youtube.com/watch?v=mreQsQrDF-A
Wat vind jij van de reclame en alle commotie rondom deze campagne? Laat het weten in een reactie via Facebook!