fbpx

De kunst van het vakantievieren

Lig je eindelijk op je strandbedje, wil je hoofd maar niet tot rust komen en maal je nog steeds over thuis en werk. Hoe maak je dat hoofd leeg en leer je echt genieten? Stresscoach Patricia Fokkens-van de Schraaff geeft tips.

Waarom zijn we vaak gestrest voordat we op vakantie gaan?

‘Dat komt doordat veel mensen een heel jaar lang hard hebben gewerkt en het idee hebben dat ze in de paar weken dat ze op vakantie gaan moeten ontspannen; dan moet het gebeuren! Dat werkt averechts. Je kunt jezelf niet forceren om te relaxen. Daarbij is voorbereiding ook heel belangrijk. Als je op de laatste werkdag nog allerlei zaken moet afronden, begin je niet met een fijn gevoel aan je vakantie en verlaat je de werkvloer al met stress.’

Hoe laat je je werk los als je op het strandbed ligt?

‘Sommige mensen hebben het idee dat ze onmisbaar zijn en dragen een soort verantwoordelijkheidsgevoel met zich mee. We denken al snel dat onze baas van ons verlangt dat we bereikbaar zijn. Vaak is dit helemaal niet het geval. Maak het bespreekbaar met je collega’s; wat verwachten ze van jou als je op vakantie bent? Spreek daarin ook je eigen wensen uit. De een vindt het juist fijn om de laptop mee te nemen en af en toe e-mails te lezen. Maar stel daarin ook een grens voor jezelf. Spreek bijvoorbeeld met jezelf en je reisgezelschap af dat je maximaal een halfuurtje met je werk bezig bent. Denk je op je strandbed toch aan je werk? Laat dat dan ook gebeuren en vecht er niet tegen.’

Hoe zorg je ervoor dat je niet meteen weer gestrest raakt bij thuiskomst?

‘Probeer voordat je weggaat zo veel mogelijk af te ronden op je werk, zodat je niet meteen weer volledig aan de bak moet als je thuiskomt. Als het kan is het ook fijn om na je thuiskomst nog een dag of twee vrij te zijn. In deze dagen kun je je voorbereiden op wat je de aankomende tijd moet doen en alles op een rijtje zetten. Zo val je niet direct weer in een stapel met werk. Misschien kun je er ook voor kiezen om vanuit huis te beginnen met werken. Dat maakt het opstarten iets gemakkelijker en minder overweldigend.’

Zo herken je dat je nog niet in de vakantiestand staat:

– Een opgejaagd gevoel
– Voortdurend denken: ik moet iets doen
– Je schuldig voelen dat je op vakantie bent
– Stress krijgen van het idee dat je op vakantie moet
– Geen voorpret beleven
– Constant je e-mail en apps checken, ook die van je
werk
– Niet kunnen uitslapen
– De dag vol plannen
– Piekeren
– De kids continu vermaak bieden

Oefening: wil je af van de stress?

Las een ‘piekerhalfuurtje’ in aan het eind van de dag. Telkens als je merkt dat je je ergens zorgen over maakt, stel je dit bewust uit naar het geplande piekerhalfuurtje. Op den duur blijft je gepieker zo beperkt tot dat halfuurtje in de avonduren. Je kunt de dingen waarover je begint te piekeren ook in steekwoorden noteren en bewaren voor je piekermoment. Dat kan helpen om zaken letterlijk en figuurlijk uit je hoofd te zetten.

4x leestip om los te laten

• De kunst van het vakantievieren, Jessica de Bloom
• Relaxed op vakantie, Ingrid Meurs
• Fokking druk, Thijs Launspach
• Getting things done, David Allen



WENDY Herfst Special

Leven in liefde


Met o.a. interviews met Najib Amhali, Elle van Rijn en Mirella van Markus en hun partners over de liefde!



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF