fbpx

15 tips om je energie te versterken

Door: Rosa

Voel jij je soms uitgeput of futloos? We kunnen natuurlijk niet altijd eindeloos veel energie hebben, maar we kunnen het wel proberen. Wij hebben 15 tips voor jou samengesteld zodat jij je in no-time fit en energievol voelt!

Hanneke Peeters van het merk ‘Rock Your World’ legt uit dat weinig energie hebben een teken van onevenwichtigheid is.  Je kunt bijvoorbeeld te veel afvalstoffen in je lichaam hebben doordat je een tijd minder gezond hebt gegeten. Ook een periode slecht slapen zorgt vaak voor weinig energie. Je batterij wordt dan niet goed opgeladen en loopt zo steeds verder leeg. Een derde, veel voorkomende oorzaak is stress. Stress verhoogt je cortisolgehalte, waardoor je roofbouw pleegt op je lichaam. Je lichaam gaat in de overlevingsstand en bij langdurige stress kunnen je organen niet meer goed hun werk doen, waardoor er mentale en lichamelijke klachten ontstaan.

15 tips voor meer energie

1. Eet zoveel mogelijk warm. Bij weinig energie heeft je spijsvertering moeite om eten dat binnenkomt om te zetten in energie. Doordat warm eten makkelijker verteert, kan dit meer energie geven.

2. Gebruik een tijdje geen stimulerende middelen. Geen koffie, geen pure chocolade, geen alcohol. Je moet jezelf voeden als je energie wilt opbouwen en deze middelen beroven je van je energie en drogen je uit.

3. Kom in je lichaam. Als je lichaam en je hoofd te ver van elkaar verwijderd zijn, bestaat het risico dat je voortdurend over je grenzen gaat. Dat put je uit. Neem een bad, boek een massage; wees lief voor jezelf.

4. Breng routine aan in je dag. Ga steeds op dezelfde tijd naar bed en start elke dag met hetzelfde ritueel. Strek je uit met je armen boven je hoofd als je wakker wordt. Doe vijf minuten yogaoefeningen terwijl je koffie zet. Al na vijf minuten bewegen zul je merken dat je je beter voelt.

5. En als de energie eenmaal stroomt: blijf in beweging tijdens de dag. Maak een wandeling en geniet bewust van de wind op je gezicht. Doe boodschappen met de fiets in plaats van de auto.

6. We leven in het YouTube-tijdperk, maak er gebruik van! Je hoeft niet meer naar de sportschool of yogaklas om te sporten, via YouTube kun je heel veel leuke lesjes doen. Of word lid van WENDY’s DISQ Club, kun je ook gewoon thuis sporten.

7. Houd het leven een tijdje simpel. Maak even geen extra afspraken, vermijd extra prikkels.

8. Kook een bepaald periode elke week hetzelfde weekmenu. Scheelt veel denkwerk en maakt boodschappen doen een stuk simpeler.

9. Bedenk wat energiegevers en energievreters zijn. Wat vind je leuk, wat geeft je een goed gevoel? Wandelen? Naar de markt en lekker koken? Dagje sauna? Maak er tijd voor.

10. Zoek een foto van een mooi moment in je leven; het zal je herinneren aan de persoon die je bent. Stel ’m in als screensaver.

11. Sluit je werk echt af aan het einde van de dag. Loop de deur uit en denk bewust: mijn werk is klaar, ik ga er niet meer aan denken.

12. Stop met multitasken, onze hersenen zijn er niet voor gebouwd. Beantwoord geen mails als je met je kinderen bent, bel niet tijdens het koken.

13. Volg op Instagram alleen de mensen die je inspireren, stop met scrollen en ga rechtstreeks naar hun tijdlijn.

14. Doe met je kinderen dingen die jou óók energie geven. Speel samen een potje basketbal, ga samen skaten, naar het park. Knap je zelf ook van op.

15. Zoek de zon op, het geeft ons vitamine D. Dit is goed voor onze botten, tanden en spieren maar zorgt er ook voor dat onze weerstand niet verzwakt. We moeten zeker de maatregelen die er nu zijn opvolgen, maar probeer toch om elke dag even een frisse neus te halen.

Heb je nog meer tips nodig? Lees dan ook deze artikels:

Weinig energie? Deze 15 tips helpen tijdens grijze winterdagen

Zo heb je binnen no time weer bakken energie

(Visited 804 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief