fbpx

10 tips om als een roos te slapen in de hitte

Foto: Unsplash

Tijdens een warme zomernacht liggen we te draaien en te woelen, wachten tot we eindelijk eens in slaap vallen. Helaas is dat heel moeilijk, want door de extreme warmte en benauwdheid lukt het maar niet om in dromenland te komen. Je hebt al honderd schaapjes geteld en Klaas Vaak heb je al enorm vaak gevraagd om even langs te komen… BAH! Met deze tips slaap je als een roos in de hitte.

Met deze simpele trucs:

1. Smeren maar!

Smeer je voordat je naar bed gaat in met een aftersun met aloë vera. Ook als je niet verbrand bent heeft het goedje een heerlijk verkoelende werking. Tip: bewaar je aftersun in de koelkast, voor een extra verkoelend effect!

2. Ga voor katoen

Katoenen lakens, een katoenen pyjama… Katoen is het beste materiaal om in te slapen, want met katoen blijft het zo koel mogelijk, het ademt goed door en neemt je zweet op. En denk je: ik gooi alles uit en kruip poedeltje naakt onder de lakens, lekker fris? Niet helemaal… Je kunt juist beter die katoenen pyjama aan trekken, deze neemt je zweet op. Doordat je zweet niet op je lichaam blijft liggen, blijft je lichaam koeler.

3. Let op je voeding

Eet niet teveel proteïnen, oftewel: eiwitrijk voedsel (denk: vlees, zuivel, vis). Dit zorgt er namelijk voor dat je lichaamstemperatuur omhoog gaat, zo stelt slaapexpert Dave Gibson.

Lees ook: Dankzij deze yoga oefeningen slaap je beter

4. Eet pittige gerechten

Dit klinkt misschien heel gek… Maar als je drie uur voor je op bed gaat pittig eten hebt gehad, ga je in die drie voor je op bed gaat flink zweten, waardoor je lichaam afkoelt. Niet voor niets eten ze in Thailand en India zo spicy!

5. Ga ‘s ochtends sporten

Zit sporten helemaal ingebakken in je avondroutine? Verplaats je workout tijdens een hittegolf juist naar de ochtend. Als je ‘s avonds nog gaat sporten, warmt je lichaam enorm op.

6. Verkoelende douche? Doe maar niet…

Nog even douchen voor je naar bed gaat? Het klinkt misschien absurd met dit weer, maar ga voor een warme of lauwe douche. Als je je koud doucht koelt je huid namelijk wel af, maar gaat je lichaam heel hard werken om je huid ook weer op te warmen. En krijg je het, inderdaad, alleen maar warmer.

7. Houd je voeten koel

Slaap met je voeten buiten de dekens of leg ze op een koude kruik. Want koele voeten = koel lijf.

8. Pan met ijs

Zet een pan of ovenschaal gevuld met ijsblokjes voor je ventilator, zodat hij koude lucht blaast. Tadaa, je eigen airco!

9. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen…

Drink genoeg water. En dan met name overdag. Probeer het drinken van water vlak voor het slapengaan juist te vermijden. Met een half glas voor je op bed gaat kom je de nacht goed gehydrateerd door. Probeer te voorkomen dat je naar de wc moet, waarna je weer opnieuw in slaap moet proberen te komen in de hitte.

10. Slaap apart tijdens een hittegolf

Hoe ongezellig ook, met deze hitte kun je beter alleen in bed liggen dan met z’n tweeën. Want twee lichamen = twee keer zoveel lichaamswarmte.

Wist je dat… Vrouwen meer slaap nodig hebben dan mannen?

(Visited 189 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief