fbpx

Wapen jezelf tegen slecht wereldnieuws met mindfulness

Poeh, de wereld staat behoorlijk op z’n kop. Het coronavirus, vluchtelingen die geen kant op kunnen, dreigende oorlogen. Geen wonder dat je geest het soms niet meer aankan. Hoe kun je jezelf beschermen door mindfulness? Een oefening.

Je hebt rust in je hoofd, maar geen kop in het zand? Mindfulness kan helpen om kalmte te vinden in de dagelijkse nieuwsstroom, aldus mindfulness-trainer en life coach Marlous Klomp. Speciaal voor WENDY maakte ze een oefening die kan helpen om de aandacht van het nare wereldnieuws los te laten.

‘Het trainen van je geest kun je vergelijken met het onderhouden van een tuin,’ legt Marlous Klomp uit. ‘Je kunt je voorstellen dat je geest de tuin is en je gedachten de zaadjes zijn. Deze oefening helpt om kalmte en overzicht te vinden, zonder je kop in het zand te steken, en om, als het nodig is, bewust te reageren en wijs te handelen. Je kunt de stappen zo lang maken als je prettig vindt.’

Stap 1 – Aandacht voor je ervaring van dit moment

Sluit je ogen en ga in gedachten in een tuinstoel in jouw innerlijke tuin zitten. Observeer wat je nu ervaart. Je kunt jezelf vragen stellen als: welke gedachten zijn er nu? Hoe voelt het voor mij? Zijn er op dit moment specifieke gevoelens of emoties die ik in mezelf kan opmerken? Hoe voelt mijn lichaam op dit moment? Welke lichamelijke sensaties kan ik opmerken? Je hoeft verder niets te doen of te veranderen. Je kijkt simpelweg naar jouw innerlijke tuin en erkent alles wat je ervaart, ook als er minder mooie dingen zijn.

Stap 2 – Aandacht voor de ademhaling

Vervolgens kun je alles wat je hebt opgemerkt, laten voor wat het is en je volledige aandacht vriendelijk richten op de adembeweging. Je kunt hiervoor een hand op je borst of buik leggen en het natuurlijke ademritme in je lijf volgen. Het geeft niet als je adem hoog zit, je observeert iedere in- en uitademing gewoon zoals die nu is.

Stap 3 – Uitbreiden van je aandacht

Breid in de laatste stap je aandacht uit naar het voelen van je lichaam als één geheel, hoe je zit, en merk je gezichtsexpressie op. Breng je mondhoeken twee millimeter omhoog en merk daarvan het effect op. Als je het fijn vindt, kun je wat zaadjes water geven door af te sluiten met de vraag: wat zou op dit moment ‘wijs handelen’ kunnen zijn?

Neem deze verruimde aandacht mee in de rest van jouw dag. Een geleide meditatie van deze oefening vind je op studentsoflife.nl. Door dit twee tot drie keer per dag te oefenen, train je jezelf om rust te bewaren in je hoofd.

(Visited 279 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief