fbpx

Somber door de naderende herfst? 10 tips om een positieve mindset aan te leren

Waarom hebben we toch de neiging om met onze gedachten in negatieve cirkels te blijven ronddraaien? Zeker met de naderende herfst hebben we de neiging om wat vaker te somberen. Denken we wat positiever, dan helpt dat om veerkrachtig en in balans te blijven. Mindsetcoach Klara Vandenbosch legt uit hoe je dat doet.

Waarom is een positieve mindset zo belangrijk?

‘Een positieve mindset is van levensbelang. Het helpt je om je mentale gezondheid op peil te houden. Sterker nog, het zorgt ervoor dat je veerkrachtig en in balans blijft. Het leven zit vol ups en downs; ik vergelijk het weleens met de zee. Ja, ik hou enorm van de zee. Soms zijn de golven hoog en onstuimig. Wat later is het water opnieuw glad en rustig. Daarom is het belangrijk om te leren surfen op de golven van het leven om zo in een positieve flow te komen. Hierdoor ben je creatiever, efficiënter en over het algemeen gelukkiger! En daar doen we het toch voor.’

Wat is de kracht van onze gedachten?

‘Het zijn voornamelijk je eigen gedachten die je sturen en in de weg kunnen staan. Ze kunnen je kracht zijn of juist je saboteur. Het is goed je af te vragen of je weleens stilstaat bij de kracht van je gedachten. Welke woorden stuur jij naar je brein, naar jezelf? Woorden van angst, zorgen, twijfel… of eerder ondersteunende, positieve en krachtige gedachten? Welke zinnen heb jij de afgelopen periode veel gebruikt? Denk en zeg jij: uitdaging, of: probleem? Moei- lijk, of: het lukt me wel? Ja maar, of: ja en? De meest over- heersende en aanwezige gedachten ontwikkelen zich in je brein en transformeren zich geleidelijk in je dagelijkse realiteit. Met mindtraining – de training van je brein en mentale spieren – kun je leren succesvol om te gaan met veranderingen en omstandigheden. Zo leer je surfen op de golven van het leven.’

10 tips voor een positieve minste

  1. Een frisse geest in een fris lichaam. Dit zorgt voor vitaliteit. Wie dagelijks gezond eet, voldoende hydrateert, minstens een halfuurtje beweegt en een goede nachtrust neemt, voelt zich meteen veel beter. En net dát heb je nodig om uitdagingen aan te kunnen en je aanpassingsvermogen te vergroten.
  2. Energie. Doe meer waar je energie van krijgt, wat je happy maakt! Als je doet wat je graag doet, voel je je beter in je vel. Kies waar je je energie in stopt. En vermijd zo veel mogelijk energievreters. Zo geniet je veel meer van het leven. Dat straal je ook uit naar de mensen om je heen.
  3. Train je mind. Als je je mind traint om positiever te leren denken, kun je beter focussen, helderder denken en problemen sneller oplossen. Negatief denken is een gewoonte die je zelf kunt doorbreken. Elk negatief heeft nu eenmaal een positief. En oefening baart kunst.
  4. Luister naar je emoties. Wie naar haar eigen emoties luistert, krijgt een ideale wegwijzer in handen. Je leert ook omgaan met je negatieve emoties. Je buigt je kwetsbaarheid om naar een waardevol instrument waar je kracht uit put.
  5. Ga op je doel af. Als je je doel visualiseert en er stap voor stap met focus naartoe werkt, ervaar je vrijheid en daadkracht.Het geeft je een goed gevoel en een flinke portie positieve energie die je doet hunkeren naar de volgende stap. Een doel dat eerst onbereikbaar leek, wordt op die manier perfect haalbaar.
  6. Maak doelbewust tijd voor jezelf. Wie doelbewust met tijd omgaat, creëert structuur. Daarnaast verhoogt een doordachte planning je productiviteit en efficiëntie. Neem bijvoorbeeld ’s morgens een uur de tijd voor jezelf. Zo’n miracle morning geeft je tonnen energie.
  7. Alles wat je aandacht geeft, groeit. Geef aandacht aan de dingen die jij belangrijk vindt. Zo focus je op positiviteit. En maak je ruimte voor creativiteit. Met visualisatie stoom je je mind klaar om je doelen te bereiken.
  8. Wees dankbaar voor wat je hebt. Wees vaker dankbaar.Want geef toe… eigenlijk heb je het zo slecht nog niet. Als je vaker stilstaat bij de dingen die wel goed gaan, creëer je rust in je hoofd. Het helpt tegen angst en piekeren.
  9. Be your own best friend. Gedraag je zoals de persoon die in jou zit,maar er soms moeilijk uit raakt.De persoon die jij bent én wilt zijn. Elke dag opnieuw. Geloof in jezelf. Spreek dat uit. Hardop. Zo groeit je zelfvertrouwen. Je zelfbeeld verandert, je zelfwaarde ook. Er komen kansen op je pad die leiden tot verandering en resultaat. Geef jezelf (en anderen) complimenten en vier je successen Vier kleine gelukjes en deel vaker complimenten uit. Het vergroot je betrokkenheid, motivatie en verbinding met anderen. Wie het leven viert, toont veel meer positiviteit. De kracht van positieve feedback is immens. Dit is heel eenvoudig aan te leren.



WENDY Winter Special

De kracht van wensen


Met de grote ‘Ik wens jou-actie’, waarin Wendy haar persoonlijke favorieten weggeeft!



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF