fbpx

Mountainbiken op Ibiza: we delen een mooie route langs de oostkust

Ibiza is niet alleen een mooi eiland om te wandelen, je kunt er ook voor kiezen om het eiland te ontdekken per mountainbike. Voor mountainbiken op Ibiza huur je een fiets bij Bike Ibiza. Juliëtte Somers ontdekte voor wendyonline.nl de oostkust.

Hier vind je de route in Wikilocs.

Tips

• Bij Bike Ibiza kun je voor 3 dagen een mountainbike of e-bike huren om het eiland zelf te verkennen, maar kun je ook een gids boeken om samen met jou het eiland over te fietsen. Bike.ibiza.com
  • Bij het beginpunt van het restaurant Es Pins zit ook een supermarktje, waar je eventueel nog wat eten en drinken kunt halen.
  • Bij Chirincana kun je lekker eten aan zee onder de rieten parasols.
  • Chiringuito Can Colomaret aan het einde van het strand van Cala Nova is een fijne plek voor een drankje of een duik.

De route

De route begint en eindigt op de parking van restaurant Es Pins in Cala Pada. Over de afstand van 10,5 kilometer doe je zo’n anderhalf uur. Vanaf de parking fiets je terug naar de rotonde en neem je de eerste afslag na de rotonde aan je linkerhand de Avinguda Cala Pada. Je rijdt deze route helemaal uit naar het strand van Cala Pada en neemt het pad net langs de kust. Je hebt hier prachtig uitzicht op de baai die nog altijd heel geliefd is bij de locals van Ibiza. In de zomermaanden kan het hier uiteraard druk zijn dus dan is het aan te raden om de route ’s morgens vroeg te rijden.

Verliefd op Ibiza

Ga vlak voor het hotel linksaf met een scherpe bocht het bos in. Sla net voor het parkeerterrein rechtaf op de ‘carrer 2’. Vanaf de rotonde waar je tegenaan rijdt ga je linksaf en aan het einde van de weg rechtaf de ‘avinguda Punta Arabi’ op. Dit is de weg die op woensdag het drukst is van de week vanwege hippiemarkt Punta Arabi die dan geopend is. Dit is de oudste hippiemarkt van het eiland. Blijf deze weg volgen, aan de rechterkant zie je het restaurant Chirincana liggen met rieten parasols en picknickbanken. Aan dit restaurant ligt een camping die je mogelijk herkent van de film ‘Verliefd op Ibiza’.

Uitkijkpunt

Blijf op de verharde weg en rijdt richting Es Canar. Sla linksaf bij ‘Carrer del Pou den Cardona’ en ga aan het einde van deze weg rechtsaf. Hier rijd je opnieuw tegen een parking aan. Rijdt hier overheen en houdt links aan waar je de route kunt vervolgen en een onverharde parking op rijdt. Ga rechtdoor de parking over en sla linksaf de ‘Avinguda de La Cala Nova’ op. Voor een mooi uitkijkpunt rijd je door tot de doodlopende rotonde met prachtig uitzicht op zee en op het meest exclusieve eiland van de Middellandse zee Tagomago.

Windsurfers

Op dagen met meer wind en in het voor- en naseizoen kun je hier vaak windsurfers spotten. Fiets na het genieten van het uitzicht een stukje terug en sla gelijk rechtsaf de ‘Carrer de Ses Pedrisses’ op en neem je de eerste afslag rechts. Deze weg rijd je helemaal uit langs de Camping Cala Nova aan je linkerkant. Je komt hier uit op het strand van Cala Nova waar de hippiecultuur zelfs nu nog goed voelbaar is. Dit is een goed moment om even af te stappen en te genieten van de prachtige baai. Deze baai wordt ook wel de Cariben van Ibiza genoemd. Op dagen dat het windstil en zonnig is, is het water hier ontzettend mooi blauw. Neem je fiets hier aan de hand en ga je links langs de kust over de nieuwe houten loopbrug. Zwemmen mag! Je loopt helemaal door tot aan het einde van de baai waar een leuke chiringuito op het allerlaatste deel van het strand zit. Hier stap je weer op je fiets en rijd je het onverharde pad op dat het bos in rijdt.

Amandelbomen

Neem een onverhard pad naar links dat landinwaarts rijdt. Het mooie aan deze route is dat je hier direct een totaal andere kant van Ibiza ziet. De rode vruchtbare aarde, het prachtige plattenland en de rustieke fincas. Aan het einde van dit pad gaat de weg met een bocht naar rechts, maar zodra mogelijk sla je gelijk weer linksaf. Bij het eerste kruispunt dat je tegenkomt sla je linksaf. Geniet van de naaldbomen, amandelbomen, olijfbomen en Johannes broodbomen (waar groene of zwarte bonen aan hangen). In het voor- en najaar staan hier volop bloemen in bloei. Vervolg de verharde weg met de bijbehorende bochten en negeer de kleinere onverharde paadjes aan de zijkanten. Pas als je weer uitkomt op ‘Carreretra Es Canar’ sla je rechtsaf. Na ongeveer 100 meter kom je weer uit op de parking waar je begonnen bent.

WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!

Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.