fbpx

Tien jaar geleden besloten Kim van Peer en haar partner Patrick naar Valencia te emigreren. Hij was net gescheiden, zij had geen baan meer en met vier koffers vertrokken ze naar Spanje, waar Kim al eerder woonde. Hun emigratie ging niet vanzelf – het lukte niet een huis te huren en het werk dat ze zouden gaan doen ging niet door, maar ze gaven niet op en willen nu nooit meer weg uit Valencia.

Kim: ‘Als je hier woont en werkt heb je niet elke dag een vakantiegevoel, maar zon, zee en strand zijn nooit ver weg. We wonen 17 kilometer buiten Valencia, in een rustige wijk in een mooi huis met zwembad en inmiddels willen we hier nooit meer weg. Het leven is hier fijn. De paella komt uit Valencia en het is gebruikelijk om op zondagmiddag uitgebreid met vrienden te lunchen en paella te eten. We hebben bijna alleen maar Spaanse vrienden en zijn helemaal geïntegreerd en zij zien ons niet als buitenlanders. In juli en augustus is het heet in Valencia, maar de overige 300 dagen is het heerlijk. De kwaliteit van leven vind ik hier hoger dan in Nederland. Maar onze emigratie is zeker niet vanzelf gegaan, we hebben het gered doordat we volhouders zijn en niet hebben opgegeven.’

Het huis van Kim en Patrick

Vier koffers

‘Thuis had ik het niet zo fijn en op mijn negentiende, in 1994, vertrok ik al naar Valencia, het was toen een soort vlucht. In 2010 ging ik terug omdat mijn moeder ziek was. Ik vond een baan in Nederland en zegde alles op in Spanje. Op een concert van René Froger ontmoette ik Patrick. Kort erna raakte ik mijn baan kwijt. Mijn moeder was inmiddels overleden. Het was altijd Patricks grote droom om in Spanje te gaan wonen – hij zegt altijd dat hij in het verkeerde land geboren is. Patrick was toen net gescheiden en omdat zijn dertienjarige dochter meer naar haar moeder trok, was er geen reden meer voor hem om in Nederland te blijven. Ook ik wilde graag terug. Met vier koffers vertrokken we naar Valencia. We zouden voor een telefoonverzekeraar een Spaanse tak opzetten en dachten daarmee ons inkomen te verdienen, maar dat liep al snel helemaal mis. We huurden een kantoor, maar kregen niets uitbetaald. Ook een huis vinden leek haast onmogelijk. Als buitenlanders moesten we belachelijke borgsommen betalen. Drie keer de huur of een jaar vooruit betalen en dat konden we niet betalen. We konden bij een vriend in huis wonen, maar er zijn toen zeker momenten geweest waarop ik dacht: hoe gaan we dit redden? Geld hadden we amper. Gelukkig konden we later een appartement van een Engelse vrouw huren.’

Bedrijfsuitjes in Valencia

‘Ik besloot mijn oude werk weer op te pakken. Toen ik alleen in Valencia woonde organiseerde ik bedrijfsuitjes voor Nederlandse bedrijven en dat ging al snel weer goed lopen. Ik richt me op de zakelijke markt en organiseer bijvoorbeeld reizen voor bedrijven die een jubileum te vieren hebben of hun medewerkers extra willen belonen. Tijdens zo’n reis organiseer ik alles en begeleid ik de groep vanaf het moment dat ze aankomen op het vliegveld. Valencia is een ontzettend leuke stad voor dit soort bedrijfsuitjes. Er is een mooi strand, de historische binnenstad is prachtig en rond de stad liggen mooie natuurgebieden. De reizen maak ik helemaal op maat. We kunnen gaan zeilen, paella workshop doen, fietsen door de drooggelegde rivier Turia wat nu een mooi park is, local restaurants bezoeken. Ik luister naar de wensen en zorg dat mensen zelf verder niets hoeven te regelen.’

Hypotheek

‘Patrick heeft inmiddels een eigen bedrijf waarmee hij Nederlanders helpt die in Spanje een hypotheek willen afsluiten voor het kopen van een huis. Zelf ben ik ook hypotheekadviseur. Als je als Nederlander zelf naar een Spaanse bank gaat is het haast onmogelijk om een hypotheek af te sluiten, maar wij hebben goede contacten met Spaanse banken en kennen de lokale regels.’

Dochter

‘In Nederland kom ik bijna nooit meer. Omdat ik al zo jong wegging uit Nederland, is mijn leven hier. Al mijn vrienden zijn Spaans. Patrick gaat nog wel elke drie maanden om zijn dochter te zien, dat contact is gelukkig altijd goed gebleven, maar ik heb er geen behoefte meer aan. In Valencia voel ik me thuis.’

Klik voor meer informatie over bedrijfsuitjes in Valencia op de site.

Kim strand Kim en Patrick overwonnen tal van Ik Vertrek-taferelen, maar willen nu nooit meer weg uit Valencia

WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!

Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.