Clay And Glow

Julia Veer richtte haar eigen skincarelijn op: 'Clay And Glow is niet ontstaan vanuit een businessidee, maar vanuit een persoonlijke behoefte'

21 was Julia Veer nog maar toen ze Clay And Glow oprichtte. Nadat haar gevoelige acnehuid meerdere keren een allergische reactie kreeg na het gebruik van skincare-producten, besloot ze het heft in eigen hand te nemen.

Clay And Glow
Clay And Glow

Clay And Glow

Inmiddels is Clay And Glow uitgegroeid tot een grote online-brand en liggen de producten in alle ICI PARIS XL-winkels in Nederland, België en Luxemburg. In mei wordt de eerste pop-upstand geopend in de Mall in Den Haag. 'Clay and Glow is niet ontstaan vanuit een businessidee, maar vanuit een persoonlijke behoefte,"' vertelt de inmiddels 25-jarige Julia. 'Ik had een erg gevoelige huid en last van acne, en omdat ik meerdere keren een allergische reactie kreeg na het gebruik van diverse skincareproducten, raadde mijn dermatoloog mij aan om alleen natuurlijke producten te gebruiken. Maar ik was jong en wilde ook graag producten kunnen kopen met een leuke verpakking waar mijn gevoelige huid goed op reageerde, maar die bestonden niet. Samen met mijn vriend ben ik gaan onderzoeken of we zelf een masker konden maken dat én natuurlijk was én er leuk uitzag.'

Chemist

Het stel ging op zoek naar een chemist die het product wilde ontwikkelen, maar dat bleek nog niet heel makkelijk. 'We kwamen in contact met chemists in Paris en Barcelona, maar zij wilden alleen aan de slag als we minimaal 100 duizend stuks afnamen. Daar hadden we natuurlijk geen startkapitaal voor. Uiteindelijk vonden we gelukkig een chemist in Nederland die het leuk vond om het te ontwikkelen. Na negen maanden hadden we de perfecte samenstelling gevonden. Het masker testte ik elke keer op mijn eigen huid. Omdat ik zelf zo'n gevoelige huid heb, dacht ik: als het voor mijn huid goed is, dan werkt het ook voor andere mensen met een gevoelige huid. Het masker bevat roze klei die de viezigheid uit de porien haalt en reinigt op een dieper niveau.'

Community

Ondertussen deelde Julia het ontwikkelingsproces met haar volgers op Instagram en later ook op TikTok, en toen het masker eenmaal op de markt was, pikten influencers als Kim Feenstra en Monica Geuze het al snel op. Julia: 'Onze online-community heeft ervoor gezorgd dat Clay And Glow zo snel heeft kunnen groeien. Het mooie is dat al onze producten nog steeds in Nederland gemaakt worden. Naast het masker hebben we nu ook andere producten gericht op het oplossen van huidproblemen, maar we ontwikkelen alleen producten waar onze community om vraagt. Het kleimasker is echt bedoeld voor mensen met een onzuivere en gevoelige huid. Ook hebben we nu bijvoorbeeld een vitamine-C-serum en we zijn bezig met het ontwikkelen van een serum met retinol voor de rijpere huid.'

Toekomst

Aan plannen voor de toekomst ontbreekt het Julia en haar partner niet. 'De nieuwe pop-upstand in Den Haag geeft ons straks de kans om iedereen live te ontmoeten, heel leuk vind ik dat. En we hebben zeker ook plannen voor het buitenland.'