fbpx

José kwam van haar rugklachten af door op blote voeten te lopen: ‘Er ging een hele nieuwe wereld voor mij open’

Jarenlang had José van Breugel (42) last van lage rugklachten. Deze verdwenen toen ze op blote voeten besloot te lopen. Inmiddels staan haar schoenen al vijf jaar te verstoffen en wil ze niks anders meer.

‘Voor mijn lage rugklachten had ik voor mijn gevoel alles al geprobeerd, zoals verschillende schoenen en bepaalde oefeningen. Maar niks hielp. Het was nooit in mij opgekomen om op blote voeten te lopen. Tot 2017, toen ik actief begon met wandelen. Ik had online gelezen hierover en vond het altijd al interessant. Mijn vader overleed en dat was voor mij een teken om voor mezelf te kiezen. Buiten heb ik meer ruimte in mijn hoofd. De spinsels worden dan geordend. En het is goed voor mijn lichaam. Van sporten houd ik niet, maar wandelen kan altijd waar ik dat maar wil. Ik kon niet van de één op de andere dag op blote voeten lopen. Eerst wandelde ik een tijd op barefoot schoenen en langzaam ging ik steeds meer op blote voeten lopen. In het begin deed mijn lijf juist zeer. Vooral aan mijn scheenbenen en heupen merkte ik dat ze steeds meer in de juiste stand begonnen te staan. Het was dus even doorbijten. Op een gegeven moment had ik geen rugklachten en andere klachten meer. Ik merkte het ook aan andere kleine dingen. Mijn stoelgang werd beter en voelde mij veel fitter. Elke dag ben ik dankbaar dat ik dit heb ondervonden.

Door het lopen op blote voeten wordt mijn lijf gebruikt zoals het bedoeld is. In bergschoenen zitten je voeten opgesloten en krijgt de voet niet de ruimte die hij nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Als je loopt gaan je tenen namelijk van nature uit elkaar als er druk op de voorvoet komt en dat kan in een “goede” bergschoen niet. Doordat ik mijn lijf op de natuurlijke wijze gebruik, ervaar ik zelden klachten zoals vermoeide voeten en/of benen, rug klachten, knieklachten. Dat zijn toch dingen die ik vaak van mensen hoor die wel schoenen dragen.’

Doorzetten

‘Als je echt wil, dan zet je door. Inmiddels heb ik op alle soorten asfalt gelopen. Modder, stront, weilanden; ik vind dingen niet snel vies. Ook ik kies voor de makkelijkste weg als dat kan, dus ik zal ook een stuk gras verkiezen voor een schelpenpaadje. Het verschil in temperatuur voel ik ook steeds minder. Als je door sneeuw loopt, voel je namelijk de kou niet zolang de bovenkant van je voeten maar warm blijft. Dat doe ik door beenwarmers aan te trekken. Dat was dan ook meteen mijn valkuil tijdens mijn eerste grote wandeling door de sneeuw. Bij thuiskomst had ik overal op mijn voeten blaren. Gelukkig weet ik nu hoe ik daarmee moet omgaan en weet ik dat ik alleen korte wandelingen kan maken in de sneeuw.’

Reacties

‘In het begin had ik eerst altijd een back up paar vibram five fingers mee, van die teenschoenen. Sociaal gezien wist ik namelijk niet hoe mensen zouden reageren. Er is me nog maar één keer gevraagd of ik schoenen aan wilde doen. Het was bij een winkel waar glas op de grond kon liggen. Op zo’n moment neem ik zelf de verantwoordelijkheid. Ik maak dan afspraken met de winkel. Als er iets gebeurt, neem ik het voor eigen rekening.

Mensen kijken weleens raar naar mij, maar als ze de reden willen weten, vragen ze het wel. Als ik vertel dat mijn klachten zijn verdwenen hierdoor, denken ze ‘wow’. Én er zijn gelukkig ook gelijkgestemden. Op Facebook zit ik daarbij in een groep, waar ik tips en ervaringsverhalen hoor.’

Ogen uitkijken

‘Eigenlijk wandel ik vaak hetzelfde rondje. Mijn richtingsgevoel is namelijk niet zo goed, haha. Ik heb weleens gehad dat ik samen met mijn partner door de duinen liep en we een paaltje hadden gemist. Het werd schemering en we waren verdwaald. Uiteindelijk hebben we gelukkig een fietspad gevonden en daarmee de weg terug naar huis. In het weekend wandelen we vaak met vrienden een uitgezette route. Normaal gesproken zie je al veel om je heen, maar dat is nog mooier bij een nieuwe omgeving. Als ik wandel en ik zie een paar vlinders, kan ik al enorm genieten. Voor mij is wandelen een deel van mijn ochtendroutine. Doordeweeks loop ik twee keer tien kilometer. Bij vijf kilometer lijkt het net of ik pas de deur uit ben.’

Boodschap

‘Ik heb een motto; bij twijfel altijd ja. Probeer het eens zonder schoenen. Het hoeft niet alleen, maar kan ook met z’n tweeën. Als geen ander weet ik wat voor mooie gesprekken dat kan opleveren. Ik ben namelijk rouw- en verliescoach. Je hoeft elkaar niet aan te kijken tijdens het wandelen, waardoor er diepere gesprekken op gang komen.’

Laatste paar

‘Ik heb nog één paar schoenen. Het moet heel gek lopen, wil ik nog schoenen aandoen. Het gevoel wat ik zonder schoenen heb, is zo bijzonder.’

Doe mee met Wendy’s Wandelmaand!

Houd jij ook van wandelen? Je bent niet de enige! Wendy stelde samen met Leontien van Moorsel een mooi wandelboek samen met 19 Nederlandse top routes door alle provincies. Het wandelboek is vanaf deze week verkrijgbaar bij Kruidvat in samenwerking met Voltaren en bij de Spar. Daarom staat Wendy Online in de maand september in het teken van wandelen. Doe jij ook mee met Wendy’s wandelmaand? We roepen iedereen op om ook lekker te gaan wandelen in deze maand. Elke dag een half uurtje wandelen is al heel gezond. We vinden het leuk om te zien waar jij wandelt! Deel een foto of filmpje van je wandeling op Instagram en tag @wendyonlinenl. Wij delen jouw bijdrage op ons kanaal!



WENDY Zomer Special

Het pure Ibiza


Een special over het eiland van Wendy van Dijk, met al haar inside tips en aandacht voor de pure natuurlijke kant van het eiland.



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF