fbpx

Dit is de favoriete fietsroute van Wendy van Dijk!

Het is vandaag het de internationale fietsdag. Wendy van Dijk rijdt graag een Ronde Hoep-plus. Dat wil zeggen: ze stapt op bij haar huis en gaat dan vanuit Nigtevecht, Abcoude, Baambrugge zo richting de beroemde route. ‘En alles is daar mooi!’

Voor Wendy van Dijk was het vorig jaar een openbaring, dat racefietsen. ‘Je komt –als je zo snel fietst- veel verder dan met wandelen of hardlopen. En daardoor kwam ik door stukken natuur die zo mooi zijn en waarvan ik het bestaan tot voor kort niet wist. Welke kant ik ook op fiets vanuit mijn huis: het is overal prachtig. En als je eenmaal gewend bent aan een afstand van dertig kilometer, dan doe je het niet meer voor minder, dus dat rondje werd steeds groter en de diversiteit van de natuur voor mij dus ook.’

Met haar man Erland ging ze vaak richting Naarden en Huizen, door bossen en langs wateren, óók prachtig, maar met haar vaste fietsgroepje vol dames uit Nigtevecht koos ze al snel het liefst voor de roemruchte Ronde Hoep route (vernoemd naar –nooit meer raden- de Rondehoep polder), het walhalla van wielrenners.

‘Dan gaan we zo vanuit ons dorp naar die route en haken we daar in. En daarna weer terug natuurlijk, dus al met al een heerlijke afstand.’ Rondom de route is alles even mooi. ‘Langs de Amstel is het wonderschoon en wat ik zelf fijn vind aan de Ronde Hoep is dat je bijna geen autoverkeer hebt, geen stoplichten, geen drempels. Ik genoot –toen ik ondertussen behoorlijk getraind was- steeds meer van het natuurschoon, in het begin had ik er weinig oog voor, zo gefocust als ik op het fietsen was. Want die andere dames, die rosten flink door!’

Kijk haar hard gaan!

Het fietsen heeft Wendy veel goeds gebracht. ‘Toen ik vorig jaar die racefiets had ontdekt, ging ik met Erland de boot op naar Texel. Fietsen mee. Hebben we een tocht van 85 kilometer gemaakt. Ik was super trots. Ik dacht de hele tijd: kijk mij gaan, joh, op die racefiets! Ik kan dit dus! Echt: momentjes van geluk. Op een gegeven moment was ik zo getraind dat ik die mensen op een fiets met een motortje met groot gemak voorbij reed. Dan dacht ik: kijk nou, dit ben ik! En bij die mensen die ik voorbij ging: kijk, dat was ik. Ik reed feitelijk mezelf nu voorbij.’

Trots

Ze voelde die trots ook toen ze erachter kwam hoe fijn het klimmen was op de Utrechtse Heuvelrug. En toen Leontien zei: “Nou, dames, nu even vier keer die Cauberg op in Limburg!”, hoe vervullend was dat dan geweest, dat het gewoon lukte! ‘Je triggert jezelf steeds en haalt er altijd iets beters uit dan als je het niet zou doen. Het fietsen in zo’n groep is goed voor je sociale contacten, je mind, je zelfvertrouwen. Dat is de grootste les die ik steeds weer ondervind van bewegen en sporten. Stop met smoesjes verzinnen, maar gá, dóe, daarna voel je je altijd weer beter dan ervoor.’

Fietsen, hoe je het ook doet en op wat voor een fiets je het ook doet: het geeft zoveel plezier. ‘Wat ik ook bij de Ladies Ride zag op 17 juli 2022: moeders met dochters, uitvoerig uitgedoste groepen, muziek mee op de fiets, iedereen had er zin in… daar word je blij van. Dat verbindt, geeft een enorme saamhorigheid. Daar fietste ik weer op de E-Bike, Leontien deed de racers en ik de E-bikers, mijn moeder deed ook mee en op de Ladies Ride rijdt van alles rond: racefietsen, E-bikes, maar ook stadsfietsen.’

Kortom: ‘Het fietsen is echt een reeks aan nieuwe ervaringen, op zoveel gebieden. Als ik wel eens met mijn moeder Tiny en dochter Lizzy op onze E-bikes naar mijn broer Mike in Loosdrecht ga, is dat zo’n toevoeging. Zo langs die bossen en over de hei, echt met zijn drietjes zo samen, zo mooi!’

Tips voor de Ronde Hoep

• Deze route onder de rook van Amsterdam is zeer geliefd. Je fietst langs slingerende veenriviertjes als de Waver en de Bullewijk en langs moerassen van de Botshol. Onderweg zie je het open veenland van Polder de Rondehoep en de Bovenkerkerpolder.
  • In de buurt van De Ronde Hoep (ook wel Rijke Waver genoemd) kun je heerlijk zitten aan het water, bij Ouderkerk aan de Amstel bijvoorbeeld, waar De Oude Smidse zit, maar ook De Voetangel is een fijne plek, Het Kleine Kalfje en Jaimie van Heije zijn populair en je hebt Loetje aan de Amstel en nog veel, veel meer.
  • Het is fijn met een groepje te fietsen en af en toe van positie te wisselen, zodat niet steeds dezelfde persoon alle wind vangt. Want het waait er, hoe dan ook.
  • Je kunt zoals Wendy ergens in de route aanhaken, je kunt ook lekker beginnen aan de Weesperzijde in Amsterdam en dan via het Amstelpark de stad verlaten. Wow, daar is de ruimte, daar is de molen, daar zijn de bruggetjes en de kerkjes. Dat concept van ‘de stad uitrijden en meteen in de natuur zijn’ is geniaal.
  • Je kunt zelf kiezen of je de Ronde Hoep-Oost (rechtsom) of de Ronde Hoep-West (linksom) doet. De meeste mensen kiezen er voor met de klok mee te rijden.

Ladies ride

Fiets mee met de fietstocht van Leontien van Moorsel en Wendy van Dijk op 2 juli in Rotterdam! Er valt genoeg te beleven met diverse foodtrucks, optredens en wedstrijden. Trommel je vriendin, buurvrouw, kinderen en/of collega’s op, en fiets mee. Iedereen is welkom, dus ook mannen.

De ladies ride staat in het teken van Samen Touren tegen Kanker: samen fietsen voor een betere behandeling van kanker. Per deelnemer gaat een vast bedrag naar de Erasmus MC Foundation. Er zijn routes uitgestippeld van 25, 45 en 80 kilometer. Fiets je het liefst op een racefiets, mountainbike of stadsfiets? Het maakt allemaal niet uit, want je kunt op iedere fiets deelnemen. Het is dit jaar ook mogelijk om een fiets te huren. We gaan er weer een fantastische dag van maken.

Doe mee en schrijf je in!

WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!

Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.