fbpx

Waarom de corona-crisis voor meer scheidingen zorgt (met tips hoe je dit voorkomt)

De vraag van vandaag is: hoe ga je om met (veelvuldige) ruzies met je partner tijdens de corona-crisis?

Na 9 weken thuiszitten mogen wij Nederlanders langzaam weer naar buiten. Voor de één heel jammer (want het was zo gezellig en lekker rustig thuis), voor de ander een zegen. Het blijkt dat in Wuhan eerder dit jaar de voorspelde geboortegolf is uitgebleven, maar dat er wel een verhoogd aantal echtscheidingen is aangevraagd. Het continu op elkaars lip zitten zorgt nu eenmaal voor meer spanningen tussen partners en familieleden. De vraag van vandaag is: hoe ga je om met (veelvuldige) ruzies met je partner?

Neem de volgende zaken in acht:

  1. Ga na waarover je ruzie maakt. Is dat een onbenullig iets zoals rondslingerende sokken of ligt er een meer gevoelig onderwerp aan ten grondslag? Zoals het feit dat jullie misschien niet meer bijelkaar passen, of erger nog: niet langer van elkaar houden? Weet dat beide soorten ruzies van wezenlijk verschil zijn. Toch blijven stellen jarenlang kibbelen over diezelfde sokken, zonder het daadwerkelijke hekele punt op tafel te brengen. Terwijl dat juist voor een duurzame oplossing zorgen zal.
  2. Wanneer het onderwerp van ruzie serieus is, ga dan om tafel. Praat erover, zoek naar eventuele oplossingen en maak besluiten over de toekomst.
  3. Ruzie je echt alleen maar over kleine dingen, omdat je teveel met elkaar geconfronteerd wordt tijdens Corona? Denk dan eens na over deze kwestie: wat is belangrijker? Het winnen van de strijd om de sokken of de relatie met je partner? In 90% van de gevallen zul je het laatste kiezen. Hou dit altijd in je achterhoofd als je aan het ruzieën bent. Natuurlijk mag je even chagrijnig zijn, maar je relatie staat bovenaan, dus het is echt zaak om hier samen uit te komen. Blijf daarom niet al te lang hangen in de vechtstand maar zoek naar een gezamenlijke compromis. Kom elkaar tegemoet. Wanneer iemand in de vechtstand blijft hangen, zegt deze onbewust eigenlijk het volgende: jij bent minder belangrijk voor mij dan de vuile sokken. Vraag je af of dit de boodschap is die je overbrengen wilt.
  4. Als je zover bent dat je wilt samenwerken en de ruzie wilt oplossen, kom de ander dan tegemoet. Geef aan dat je zijn of haar positie begrijpen kan en geef dan niet jouw standpunt aan, maar alleen maar het gevoel dat jij hebt bij het standpunt van de ander. Immers, een gevoel kun je niet betwisten. Het delen van je gevoelens is de eerste stap naar het einde van een ruzie.
  5. Wanneer de ander nog niet over is om tot een oplossing te komen, geef hem of haar dan de tijd en ruimte. Reageer geduldig en lief op diens humeur. Geef aan dat jij al verder bent. Je zult merken dat als de 1 al met de vredesvlag zwaait, de ander snel volgen zal.
  6. Last but not least: zeg sorry. Het aanbieden van je excuses is de ultieme handreiking naar een ander. Je bent bereid je eigen ongelijk toe te geven, om daarmee de ander blij te maken. Sorry zeggen zorgt voor closure en maakt dat jullie weer verder kunnen.

 

Weet bovenal dat elke goede relatie bestaat uit meerdere kibbelmomenten of spetterende ruzies. Het maakt dat je je hart luchten kan en je gevoelens kunt delen. Het maakt dat je elkaar beter begrijpt en je nader tot elkaar kunt komen. Kijk er dus met een positieve blik naar, maar zorg ook dat je ruzies snel weer oplost. Fijne kibbelmomentjes gewenst!

 

Josje Smeets is GeluksPsychologe en eigenaar van HelloBetty.nl. In haar blogs adviseert ze jou tweewekelijks over alles dat gelukkig maakt.

 

View this post on Instagram

Wanneer maak jij tijd voor jezelf? Vaak of staat dit onderaan je to do lijst? Een tijdje geleden besloot ik dat het tijd was voor een fotoshoot. Eerlijk gezegd had ik er totaal geen zin in; het was super druk op het werk en was broodnodig toe aan een paar dagen rust. Zaken die voor mezelf zijn staan altijd onderaan mijn prioriteitenlijst. Ik hou niet van zaken als: naar de kapper gaan, m’n nagels laten doen of zelfs mijn ogen te laten nameten zodat ik eindelijk weer wat beter zien kan. Terwijl het juist belangrijk is om af en toe dingen voor jezelf te doen en al helemaal om goed te zorgen voor jezelf. En daar horen ook zaken bij als verwend worden. Of een keer in de spotlight te staan. Je begrijpt: de fotoshoot was uiteindelijk super leuk. Ik leefde er helemaal van op. Rowena van @eighty8things voelt je naadloos aan; ze maakt er geen ‘fuzz’ van als je je onzeker voelt of wallen hebt van alsmaar werken, maar fotografeert je gewoon in het moment. Ze heeft de gave daarmee je echte ‘jij’ te tonen. Een ‘jij’ waar je blij van wordt. Een hele dikke shoutout daarom naar hen, als je een goede fotograaf zoekt met veel professionele output, weet je waar je moet zijn. Maar ook de locatie waar ik gefotografeerd mocht worden maakt áltijd blij. Zoveel kleur maar vooral; zóveel groen. Daar word je rustig én happy van. Dus als je nog een keer een fijne slaapplek zoekt in het mooie Maastricht, check dan hier in: @greenelephanthostels Hoe zit jij met selfcare? Staat dat met vette letters bovenaan in je agenda of hangt dit hopeloos te bungelen onderaan je to do list? • • • • #selfcare #metime #relax #spotlight #fotoshoot #groen #zelfzorg #spoilmomentje #happy #geluk #gelukspsycholoog #takecare

A post shared by GeluksPsycholoog @ HelloBetty (@josjesmeets) on

 

 

 

(Visited 738 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief