fbpx

Mountainbiken op Ibiza: een mooie route bij Sant Mateu

Ibiza is niet alleen een mooi eiland om te wandelen, je kunt er ook voor kiezen om het eiland te ontdekken per mountainbike. Zeker in deze maanden is het heerlijk om het eiland per fiets te ontdekken. Voor mountainbiken op Ibiza huur je een fiets bij Bike Ibiza. Juliëtte Somers ontdekte voor wendyonline.nl een mooie fietsroute bij Sant Mateu.

Praktische gegevens:

Afstand: 8,22 km
Hoogteverschil: 85 meter
Moeilijkheidsgraad: makkelijk
Duur: 45 minuten
Vertrekpunt & eindpunt: Bij de kerk van Sant Mateu

Bekijk hier de route in Wikilocks.

Food & drink tips:

• De route begint en eindigt in het dorpje Sant Mateu. Er zijn twee restaurantjes waar je een hapje en drankje kunt nuttigen. Can Cires, dat ligt tegenover de kerk iets lagergelegen. Hier kun je uitgebreid lunchen in de binnentuin. Of voor een drankje en iets eenvoudiger eten kun je naar Ses Casetes Art Cafe met een terras dat aan de weg van de kerk grenst.
  • Ga je liever je eigen meegebrachte lunch nuttigen? Stop dan bij het punt van D’albarca waar je schitterend uitzicht hebt over de rotsachtige kliffen en zee.

Route omschrijving

De route begint hier vanaf de kerk. Je rijdt rechtdoor met de kerk aan je rechterhand. Blijf op het asfalt dat met een bocht naar links voorgezet wordt. In deze valleien zie je hoe het platteland van Ibiza er echt uit ziet. Weinig huizen, uitstrekte velden en veel rust. Het echte dorpsgevoel is hier nog goed merkbaar.

Na ongeveer 2,5 kilometer zie je een onverharde weg aan je rechterhand met een bordje D’albarca. Hier sla je af. Je rijdt hier op een onverhard pad dat in Spanje ‘camino’ genoemd wordt. De weg loopt langzaam omhoog langs een bosrand en prachtige terrassen met stenen muurtjes en veel groen. Dit bosgebied is een geliefde plek voor wandelaars en mountainbikers.

Zodra je op een iets ruimer pad uitkomt waar ook vaak auto’s geparkeerd staan om de wandelroute naar de rotsbrug te doen (de wandelroute naar de rots brug vind je ook in dit boek), sla je rechtsaf en vervolg je de route rechtdoor. Het pad wordt hier smaller en je komt uit bij een prachtig uitkijkpunt net nadat je een klein paaltje gepasseerd bent op deze route. Dit is een fijne plek om je fiets even tegen de rotswand aan te zetten en te genieten van het geweldige uitzicht over de kliffen aan je linkerhand.

Je kunt hier als ervaren mountainbiker optioneel nog iets verder doorrijden het bos in, maar anders raden wij je aan terug te gaan richting de parking en naar het asfalt weg waar je ingeslagen bent.

Vervolg je route vanaf de verharde weg door naar rechts te gaan. Je rijdt hier opnieuw langs uitgestrekte velden, ziet prachtige oude finca’s in de heuvels liggen. De weg gaat met een bocht naar links en die volg je nog ongeveer 300 meter tot je een wit finca op de hoek aan de linkerkant van de weg ziet staan. Sla linksaf net na deze finca. Er loopt hier een prachtig klein paadje wat licht naar beneden loopt. Het pad bevat veel kleine en iets grotere stenen, dus doe voorzichtig. Goed sturen, op je pedalen staan en je gewicht iets naar achteren leunen wil nog wel eens helpen om het pad soepeler door te lopen en iets minder zadelpijn te hebben de dag erna. Het is een heerlijke pad waar je weinig hoeft te trappen in het begin maar je toch al gauw een lekker tempo hebt.

Dit is een prachtig pad wat je uiteindelijk helemaal langs de prachtige wijnvelden van Sant Mateu leidt. Zodra je op een kruispunt uitkomt blijft je rechtdoor (met een schuine bocht naar links) aanhouden. Zodra het pad weer uitkomt bij de grotere verharde weg neem je een hele scherpe bocht naar links. Let hier wel op de auto’s kunnen hier best hard aankomen rijden. Deze weg brengt je weer terug naar het begin van de route, de kerk van Sant Mateu.

Achtergrondinformatie

Sant Mateu is een hele rustige plek op het eiland. Het dorp is heel klein en bevat maar enkele restaurantjes en een witte kerk die gebouwd is in de 18e eeuw. Jaarlijks wordt hier een populaire hardloopwegstrijd georganiseerd over de rondweg rondom het dorp. Naast de restaurants is de rotsbrug van Cala d’ Albarca een trekpleister voor deze omgeving.

Je rijdt tijdens deze mountainbike route langs de wijnvelden van Sant Mateu. Mocht je het leuk vinden om wat lokale wijn te proeven, breng dan eens een bezoek aan de Sa Cova Winery. De eigenaren begonnen in 1993 een wijnhuis als hobby, maar inmiddels hebben ze ruim 10 hectare aan wijnvelden en is de wijn geliefd bij velen. Het is een echt familiebedrijf gebleven. Een van de familieleden leidt je dan ook graag rond door de wijnkelder en vertelt je meer over het productieproces van witte, rosé en rode wijn. Na de tour kun je plaatsnemen op het hoger gelegen terras waar de tasting kan beginnen terwijl je uitkijkt over de prachtige wijnvelden van de vallei.

WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!

Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.