fbpx

STRESS TEST: Hoe stressgevoelig ben jij?

Foto: Unsplash

Stress, ruim de helft van de Nederlanders heeft er wel last van. De grootste veroorzakers van stress zijn: werk, zorgen om de kinderen, financiële problemen en gezondheidsproblemen. Maar waarom raakt de een eerder gestresst dan de ander? Hoe stressgevoelig ben jij? Doe de stress test.

Hoge druk

Vrouwen zijn vaker gestresst dan mannen. Dit komt omdat vrouwen zich op veel terreinen willen bewijzen. Ze hebben het niet alleen druk op hun werk, ze moeten ook zorgen voor de kinderen en sociale contacten onderhouden. Die combinatie brengt voor veel vrouwen stress met zich mee. Ook ervaren jongeren steeds meer stress in de huidige maatschappij. Dit komt door de prestatiedrang die zij voelen. Zij hebben het gevoel dat ze op school moeten scoren en dan hebben we het nog niet eens over de sociale druk door het veelvuldig gebruik van sociale media.

Werkstress

Stress op de werkvloer is een veel voorkomende situatie en vormt volgens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid beroepsziekte nummer 1. Bijna 2,7 miljoen werkende mensen in Nederland hebben te maken met een hoge werkdruk. Uitval door stress is de afgelopen 5 jaar, 8 keer zo hoog geworden… Dat is een serieus probleem!

Stress test!

Ervaar jij ook vaak stress op je werk of juist daarbuiten? Het zou goed kunnen dat je erg stressgevoelig bent. Wil je hierachter komen? Doe de stress test!

Hoe stressgevoelig ben jij?

1. Ik heb het gevoel altijd energie te kort te komen.

 
 

2.

Als ik iets niet wil, dan zeg ik dat. Ik kan goed nee zeggen.

 
 

3. Mijn geheugen is prima en ik kan me goed concentreren.

 
 

4.

Ik heb eigenlijk altijd pijn in mijn nek en spierpijn.

 
 

5.

Mijn spijsvertering kan beter, ik heb maag-en/of darmklachten.
 
 

6. Ik voel me vaak opgejaagd en adem vooral hoog in de borst.

 
 

7.

Ik weet heel goed wat ik wil.

 
 

8.

Ik heb moeite met inslapen en/of word regelmatig wakker.

 
 

9.

Mijn glas is altijd halfvol.

 
 

10.

Ik heb financiële en/of relatieproblemen.

 
 

Vraag 1 van 10

Tips

Genoeg beweging, de juist voeding en voldoende slaap kunnen al een groot verschil uitmaken in jouw stresslevel. Iedere dag 15 minuten wandelen geeft je brein namelijk al rust. Daarnaast brengt beweging je lichaam in balans, waardoor je je vanzelf al meer ontspannen voelt. Ook voeding is belangrijk om je stressniveau te verlagen. Onderzoek toont aan dat werkgerelateerde stress het verbruik van de vitaminen- en mineralenvoorraad in het lichaam doet afnemen met 33%. Met name kalium, magnesium, B vitamine complex en de antioxidanten vitamine A, C, en E. Deze voedingsstoffen vind je onder andere in verse groene groentes zoals spinazie, broccoli, avocado’s, peulvruchten maar ook in banaan, kiwi’ s, granaatappel en (rauwe) cacao.

Wil jij stressvrij blijven?

RESCUE Plus met vitamine B5* en B12 helpt je hierbij! Neem een van de RESCUE Plus met vitamine B5* en B12 producten, onder andere te koop bij Kruidvat en ETOS.

*Ondersteunt in stress-situaties en ondersteunt bij spanning en inspanning!

Rescue bach spray

Benieuwd naar ervaringen van trouwe gebruikers van Bach RESCUE?® Lees dan hun ervaringsverhalen.

(Visited 1.346 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief