fbpx

Moe wakker worden, hoe komt het en wat kun je eraan doen?

Foto: Esther van Geenen

Word je vaak moe wakker? Hoe komt het en wat kun je eraan doen?  Brein- en WENDY-expert Charlotte Labee legt jou uit hoe je dit op kunt lossen.

Moe wakker worden is een probleem dat veel mensen tegenwoordig hebben. Het is inmiddels zo normaal, dat we bijna vergeten hoe het is om vol energie en levenslust uit bed te springen. Dit gevoel ervaren we hooguit nog op vakantie. Maar geloof mij: het is zeker niet normaal om bijna altijd moe wakker te worden. En gezond is het al helemaal niet.

Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen om deze situatie om te keren en je natuurlijke energiebalans weer te herstellen. Daarvoor moet je een belangrijke veroorzaker kennen van je vermoeidheid: Chronische stress.

Chronische stress en cortisol

Chronische stress hebben we tegenwoordig allemaal en dat is een kwalijke zaak. Stress is in je brein namelijk een signaal van dreigend gevaar. Als dat signaal blijft aanhouden, is de stress chronisch. In onze huidige maatschappij is veel stress dan ook chronisch van aard. Denk aan de terugkerende deadlines op je werk, de uitlopende verbouwing van je huis, de financiële moeilijkheden in je bedrijf of de vervelende conflicten in je relatie.

Dreigend gevaar ligt, in wat voor vorm dan ook, altijd op de loer. Je brein doet dan hetzelfde als in geval van acute stress: het maakt zich klaar om te vechten of te vluchten en verhoogt de aanmaak van het stress hormoon cortisol. Ook maken de bijnieren extra adrenaline en noradrenaline aan.

In tijden van chronische stress maken we meer cortisol aan, dat kan problemen opleveren. Onder meer dus dat je slechter gaat slapen of moe wakker wordt.

In ontspannen toestand is je cortisolspiegel hoog in de ochtend en neemt deze gedurende de dag af. Bij chronische stress blijft cortisol de hele dag pieken. Hierdoor ervaar je een of meer van de volgende symptomen:

  • Vermoeidheid
  • Duizeligheid
  • Darmproblemen
  • Maagproblemen
  • Moe wakker worden
  • Hoge bloeddruk
  • Migraine aanvallen
  • Angst en depressieve gevoelens

Waarom word ik heel moe wakker?

Omdat je immuunsysteem een van de belangrijkste functies in je lichaam is, krijgt het voorrang bij de toewijzing van energie. Hierdoor ontstaan er bij chronische stress,  chronische laaggradige ontstekingen en daardoor energietekorten in de hersenen en spieren.

Laaggradige ontstekingen ontstaan door een ongezonde leefstijl en een brein wat uit balans is.  Onderzoeken laten zien dat leefstijlfactoren als chronische stress, slecht slapen, suikerrijk eten, verzadigd vet, bewerkte voeding en roken de kans op laaggradige ontstekingen vergroten. Laten dat nu net alle items zijn die je hersengezondheid in gevaar kunnen brengen.

Je immuunsysteem detecteert deze bedreigingen voor je gezondheid en activeert zichzelf om je te beschermen. Maar omdat je ongezond blijft leven, verdwijnen de bedreigingen niet en blijft je immuunsysteem continu actief.

Altijd moe wakker worden: de oplossing

Chronische stress en laaggradige ontsteking hebben iets gemeen: ze belasten je hersenen. Altijd moe wakker worden is dan ook vooral een symptoom van een overbelast brein.

Zodra jij je hersenen geeft wat ze nodig hebben en je hersenbalans herstelt, zullen de genoemde klachten en symptomen automatisch verdwijnen.

De belangrijkste tips zet ik hieronder nog eens voor je op een rijtje:

1). EET BRAIN FOOD

Brain Food voedt je brein, herstelt je breinbalans en helpt je hersenen daarmee om beter te functioneren. Kies voor gevarieerde, onbewerkte en ontstekingsremmende voeding zoals vette vis, noten en groene bladgroenten. Hiermee belast je ook je spijsvertering en darmen minder, die in je lichaam als een tweede brein fungeren.

2). BLIJF BEWEGEN

Als je ’s ochtends moe wakker wordt, heb je meestal geen zin of kracht om ook nog eens te gaan bewegen. Terwijl dat juist is wat je zou moeten doen. Bewegen werkt ontstekingsremmend en stressverlagend en al helemaal als je het buiten in de groene natuur doet. Probeer dagelijks minimaal twee keer een half uur te bewegen en merk hoe je energiepeil steeds meer toeneemt.

3). SLAAP EN ONTSPAN VOLDOENDE

Altijd moe wakker worden heeft vaak te maken met een gebrek aan kwalitatief goede slaap. Dat komt in veel gevallen door stress, waardoor het niet lukt om je voor het slapen gaan echt goed te ontspannen. Ruim daarom meer tijd voor ontspanning in, bijvoorbeeld in de vorm van yoga of meditatie. Je zult merken dat je hierdoor een stuk beter slaapt en uitgeruster wakker wordt.

Nooit meer moe wakker worden?

Natuurlijk zijn er nog meer zaken die een rol spelen bij je energieverdeling en hoe je je voelt als je ’s ochtends wakker wordt.

Ben je klaar met een overactief stress hormoon cortisol en wil je af van klachten als spierpijn, hoofdpijn, chronische vermoeidheid of zelfs burn-out?

Lees dan mijn boek over Brain Balance of neem deel aan het eenmalige jaarprogramma Update je hersenen met Brain Balance. In dit programma leer jij je hersenen en leven structureel te veranderen, waardoor je je energieker voelt dan ooit. Gun je brein wat het nodig heeft en moe wakker worden behoort definitief tot het verleden.

Wil je meer lezen over de werking van ons brein en dagelijks tips ontvangen? Volg Charlotte Labee op haar Instagram waar ze dagelijks een dosis inspiratie weggeeft.

Over Charlotte

ontspanning voor je brein

Charlotte Labee is Brain Balance expert, trainer en spreker over de werking van ons menselijk brein. Zij schreef 2 boeken; Bestseller Brain Balance en Brain Food. Ook is zij oprichter van het eerste hersen inspiratie en kennisplatform ter wereld: Yourbrainbalance.com. Brain Balance staat centraal voor de holistische kijk op de werking van ons brein. Daar hebben veel verschillende factoren invloed op, denk aan de volgende peilers; de ontwikkeling van het kinderbrein, slaap, Brain Food, beweging, ontspanning, stress, breinkennis. Al deze peilers bij elkaar vormen Brain Balance. Na verschillende tegenslagen in het leven is zij zich gaan verdiepen in de neurowetenschappen en orthomoleculaire geneeskunde, wat zij bereikbaar maakt met Brain Balance voor iedereen die geïnteresseerd is in de werking van zijn of haar eigen brein.

Wil je meer weten over de werking van ons brein? Hier lees je nog meer artikelen van onze breinexpert Charlotte Labee.

Lees ook:

Wendy-expert Charlotte Labee: Hoe jouw angst de hersenen van jouw kind beinvloedt

Dit is wat intermittent fasting doet voor je hersenen

(Visited 5.692 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief