fbpx

Leefstijlcoach Mies legt uit hoe je gezond en in balans blijft

Laat ik mijzelf even voorstellen: mijn naam is Mies en ik ben Leefstijlcoach. Ook ben ik voedingscoach bij WENDY’s DISQ Club. Samen met mijn man heb ik twee zoons van 10 en 15 jaar oud. We runnen samen ons bedrijf Winkr8 en richten ons op vitaliteit, voeding en veerkracht. Ik sport omdat ik fit, energiek en vitaal wil zijn. De komende blogs die ik ga schrijven gaan over balans en gezondheid.

Mies Peters de Groot Voedingscoach

Sportdilemma

Ken je dat? Je hebt gewerkt, gekookt en daarna lekker gegeten…je hebt jezelf beloofd vanavond echt te gaan sporten maar je hebt geen energie. Herkenbaar? Het sportdilemma in de avond. Dit is eigenlijk (fysio)logisch, omdat je lichaam na de hoofdmaaltijd alle aandacht vestigt op de vertering. Je lichaam wil dan juist alle energie hiervoor inzetten. Eigenlijk stuurt je lichaam je in een rustmodus zodat je alles goed kunt verteren en je alle voedingstoffen beter op kunt nemen. Je lichaam maakt zich klaar om rustig de avond in te gaan om vervolgens te gaan slapen, zodat je zowel fysiek als mentaal kunt herstellen.

Ons lichaam als machine

Je lichaam is eigenlijk van nature gewend om voorafgaand aan het eten eerst te bewegen. Dit noem je foerageren. Heel lang geleden, toen onze oerzus/oerbroer nog in de blote bips in de wilde natuur rondliep, moesten ze toch echt eerst wat moeite doen om eten te vergaren: een boompje beklimmen of een stukje wandelen. Ons lichaam is bijna nog identiek aan die van onze oerzus/oerbroer.

Nu ben ik zelf een voorstander van sporten in de ochtend. Of van sporten voor het avondeten. Het is moeilijk om na het sporten in de avond in de rustmodus te komen met een onrustige nacht als gevolg.

Conclusie: ga eerst sporten en dan eten! Dat begrijpt je lichaam namelijk beter.

Mijn Tips:

  • Ovenschotels! Ideaal…alles in de oven. Kies een keer voor courgettebladen voor in de lasagne, lekker extra groenten!
  • Sport in de ochtend. De wekker een kwartier tot een half uurtje eerder zetten en doe een korte pittige work-out voordat je onder de douche springt. Zo begin je je dag lekker energiek.
  • Vraag je partner een keer om te koken zodat jij even je trainingsmoment kan uitvoeren.
  • Sportschool? Ga bijvoorbeeld aansluitend vanuit je werk. Eet van te voren wat lichts; zoals twee volkoren rijstwafels met beleg en een stuk komkommer. Lekker de sportschool in en ga daarna pas je (eiwitrijke)avond maaltijd consumeren.

Conditie- /Krachtworkout:

Zorg dat je geen pauze tussen de oefeningen hebt. Na 1 ronde neem je 2 minuten pauze. Lukt het je om twee rondes te doen? Je kunt jezelf ook uitdagen om er een piramidetraining van te maken, dus ben je bij 40 Jumping Jacks? Werk je de oefeningen vervolgens weer naar 30,20,10 en 5 af.

5             Push ups op de knieën

PUSH UP

10           Squats

Squat

20          Mountain Climbers/ Sit ups

Sit ups
30          High Knees

High knees
40          Jumping Jacks

Jumping Jacks

(Visited 61 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief